Bmx - historia powstania

Historia roweru BMX


Rower do zadań specjalnych



andhika-soreng-346411.jpg
Obecnie wyróżnić można co najmniej tuzin rodzajów rowerów, z czego każdy z nich ma swoje specjalne zastosowanie. Jedne rowery dobrze spisują się na szosie, innymi poszalejemy w lesie, jeszcze inne służą do wariackich zjazdów z najwyższych gór. BMX również nie powstał z przypadku, stworzono go do pokonywania zakurzonych, pełnych zakrętów torów oraz do wykonywania karkołomnych ewolucji, czyli tak zwanych "tricków".


Początki roweru BMX


Historia roweru BMX zaczyna się w latach 70. w USA, w słonecznej Kalifornii. Bardzo popularne w tamtym czasie były wyścigi motocyklów na specjalnych torach zbudowanych z piasku, gliny i ubitej ziemi. Wyścigi te oglądane były ochoczo przez dzieci i młodzież, które chcąc naśladować swoich idoli odwiedzały tory na swoich rowerach Schwinn Sting-Ray. Rower ten był bardzo podatny na modyfikacje pozwalające na jazdę po torach motocrossowych, stąd jego ogromna popularność w tamtym czasie. W połowie lat 70. XX wieku wyścigi tych rowerów stały się fenomenem, a model marki Schwinn (więcej o marce Schwinn tutaj) ewoluował w to, co dzisiaj uchodzi za typowy rower BMX.



BMX dziś

andhika-soreng-362793.jpg
Od lat 70. fenomen roweru BMX zdążył rozprzestrzenić się na cały świat, udało mu się także zadomowić na stałe w Polsce, będąc częstym widokiem w skateparkach. Do dnia dzisiejszego powstało wiele rodzajów roweru BMX, a każdy z nich wykorzystywany jest w innej dyscyplinie. Najpopularniejsze dyscypliny to street, czyli jazda po mieście, dirt, czyli jazda oraz skoki na specjalnych torach oraz park, czyli wykonywanie ewolucji w tak zwanych skateparkach.


BMX cena

Kupno podstawowego roweru BMX, który nie rozpadnie się po pierwszej przejażdżce to wydatek rzędu tysiąca złotych. Oczywiście im lepszy model, tym cena wyższa i ogranicza nas jedynie budżet.


Bezpieczny kask rowerowy - zasady wyboru


Najważniejszą zasadą jest to, aby unikać tanich, marketowych kasków wykonanych z materiałów o niskiej jakości. Kaski takie nie zapewniają praktycznie żadnej ochrony, dlatego kupując kask należy wybrać model uznanej firmy. Kask używany do jazdy po mieście to tak zwany "orzeszek", natomiast na wyścigi przeprowadzane na torach zakłada się kask typu full face, czyli kask chroniący nie tylko głowę, ale także twarz oraz oczy.

Wrocławski rower miejski

Rowerem po Wrocławiu

We Wrocławiu można się szybko poruszać po ulicach dzięki specjalnej możliwości zaproponowanej mieszkańcom i turystom. Jest to Wrocławki Rower Miejski, stanowiący w pewnym sensie uzupełnienie komunikacji miejskiej. W tym mieście możliwość wypożyczania rowerów istnieje od 2011 roku i co roku przyciąga większą liczbę chętnych do poruszania się po mieście właśnie takim środkiem transportu.


zachary-staines-62864.jpg 

Stacje WRM


Rower miejski Wrocław posiada 76 stacji (m.in. między ulicami: Grabiszyńska – Hallera, Grochowa – Jemiołowa, Sienkiewicza – Wyszyńskiego i inne), dzięki czemu można go wypożyczać w zasadzie w każdym miejscu miasta. Ułatwia to poruszanie się, ponieważ od miejsca do miejsca można przejechać właśnie na nim. W tych kilkudziesięciu stacjach znajduje się 760 rowerów.
Wszystkie stacje są bezobsługowe, co oznacza, że można samodzielnie obchodzić się z wypożyczaniem. Aby móc z niego skorzystać, trzeba najpierw się zarejestrować na stronie internetowej, a potem wpłacić opłatę inicjacyjną, wynoszącą zaledwie 10 zł. Tylko dzięki temu będzie można wybrać rower na stacji, ponieważ obowiązuje tam podanie numeru telefonu oraz numeru PIN, jaki otrzymuje się po udanej rejestracji. Dwie godziny jazdy to koszt 4 zł z tym, że każde początkowe 20 min jest w pełni bezpłatne.




Rekordy popularności


W roku 2017 padł rekord w wypożyczaniu. Rower miejski Wrocław cieszy się takim powodzeniem, że wypożyczono go aż trzy miliony razy! To absolutny rekord, który pozwala sądzić, że taki system komunikacyjny wciąż przyciąga nowych użytkowników zadowolonych z takich propozycji rozwiązań.



System Nextbike


Wrocławski Rower Miejski to system, który został wprowadzony przez firmę Nextbike. Zajmuje się ona oferowaniem podobnych samoobsługowych wypożyczalni nie tylko we Polsce, ale i na świecie. Ten we Wrocławiu stanowił trzon rozpoczęcia takiej działalności w całej Polsce. Dzisiaj zachwyca rewelacyjnymi wynikami, ponieważ coraz więcej osób decyduje się na wybór roweru (szczególnie na krótkich trasach), zamiast wybierania jazdy samochodem czy komunikacją miejską. Rośnie jego popularność, więc rośnie i ilość stacji. Z roku na rok powstają nowe, aby pozytywnie odpowiedzieć na potrzeby zainteresowanych osób.

Czy warto jeździć na rowerze?

Czy warto jeździć na rowerze?


"Oczywiście, że warto jeździć na rowerze!" - taką odpowiedź na pytanie postawione w tytule można usłyszeć od każdego fana dwóch kółek. Według CBOS aż 70% Polaków jeździ na rowerze (badanie z 2012 roku), natomiast jeździć na rowerze potrafi aż 97% rodaków (badanie z 2013 roku). Sugeruje to, że tego sportu może spróbować tak naprawdę każdy z nas, niezależnie od wieku czy kondycji fizycznej. Na sam początek wystarczy tylko sprawny rower i wygodny ubiór. Warto też zaopatrzyć się w kask. To pierwsza zaleta roweru - nie potrzeba wielkich przygotowań, aby zacząć z nim swoją przygodę.


david-marcu-5295.jpg





Kiedy już zaczniemy jeździć, przekonamy się, że jazda na rowerze to przede wszystkim bardzo dobre ćwiczenie fizyczne. Regularne przejażdżki poprawiają kondycję fizyczną, rozwijają mięśnie (głównie nóg, ale częściowo również ramion i brzucha), a także pozwalają schudnąć. Jazda na rowerze wzmacnia także kręgosłup.



Poza pozytywnym wpływem na zdrowie fizyczne, jazda na rowerze niesie za sobą korzyści również dla psychiki. Wielu rowerzystów i kolarzy uważa jazdę na jednośladzie za idealny sposób na odreagowanie stresu, dość często w naturze z dala od zgiełku ulic. Takie - początkowo krótkie - przejażdżki mogą się później przerodzić w prawdziwą pasję.

lesly-b-juarez-226180.jpg



Na rowerze warto jeździć również z innych względów. Jest to świetny środek transportu w zakorkowanym mieście. Sprawdzi się doskonale w dojazdach do pracy, szkoły, na uczelnię czy nawet w drodze po drobne zakupy. Gwarantuje to oszczędność czasu i pieniędzy. W miastach pojawia się coraz więcej stojaków rowerowych, gdzie łatwiej o miejsce niż na parkingu dla samochodów. Zatem, wiele zalet i jeden wniosek - warto jeździć na rowerze.